De wensen van studenten zijn radicaal veranderd in de afgelopen decennia. Ze kiezen veel meer voor kortcylische programma’s en doen dat een leven lang. Ze willen gebruik kunnen maken van alle denkbare kanalen en bijbehorende technologie. En ze verwachten dat er vanuit de onderwijsinstelling maatwerkbegeleiding en -advisering is voor hun specifieke situatie.
Een groot aantal onderwijsinstellingen zijn inmiddels doordrongen van deze behoefte en proberen hier op in te springen getuige diverse pilots op het gebied van flexibilisering en flexstuderen.
Student journey ervaren
In deze ontwikkeling is de persoonlijke omgeving – een portaal – van waaruit een student interactie heeft met de onderwijsinstelling van groot strategisch belang. Een goed portaal is namelijk het gezicht van de onderwijsinstelling naar bestaande en nieuwe studenten toe en is sterk bepalend voor hoe zij de student journey ervaren.
Het portaal maakt zowel op een uniforme als gepersonaliseerde manier de digitale leer- en werkomgeving voor studenten en medewerkers toegankelijk van waaruit zij:
- Met 1 ingang alles kunnen vinden wat ze nodig hebben om te studeren en te werken.
- Kunnen interacteren met de onderwijsinstelling. Vooraf, tijdens en na de studie.
- Ook proactief te worden geïnformeerd over wat op dat moment belangrijk is.
Breens Network als specialist
Breens Network is gespecialiseerd in het samen met de onderwijsinstelling succesvol selecteren, implementeren en doorontwikkelen van studenten- en medewerkersportalen. Van het uitwerken van persona’s, waardepropositie, business case en plan van aanpak tot en met de daadwerkelijke implementatie van het portaal en het inrichten van de beheerorganisatie. Een aanpak die zich heeft bewezen bij vele onderwijsinstellingen, waaronder Horizon College, Grafisch Lyceum Rotterdam en De Rooij Pannen. Resulterend in duizenden gebruikers onder studenten, docenten en ondersteunend personeel, die elke dag weer naar volle tevredenheid gebruik maken van hun persoonlijke digitale toegang tot de instelling.
Doelgericht interacteren
Na de implementatie van het studenten- en medewerkersportaal heeft de onderwijsinstelling een omgeving in handen, waarmee het:
- Doelgroepgericht kan communiceren en interacteren met studenten en medewerkers ongeacht het device (pc, laptop, smartphone).
- Data en notificaties kan ontsluiten uit de diverse onderwijssystemen. Denk aan roosters, resultaten, opdrachten, taken en meer.
- Gepersonaliseerde landingspagina’s kan aanbieden aan medewerkers en studenten.
- Op een aantrekkelijke manier diverse vormen van informatie kan organiseren en ontsluiten. Denk aan een FAQ in de vorm van een informatieplein, het delen van showcases waar de organisatie trots op is, nieuws en belangrijke meldingen, maar ook social updates door gebruikers zelf.
Kortom, het portaal is daarmee dé digitale voordeur en het visitekaartje van de onderwijsinstelling!