Google search engine

goIT STEAM Cup Challenge

Deze editie stond het ontwikkelen van een app voor 1 van de 17 duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s) van de VN centraal. Een ‘App for good’! Aan de hand van een uitgebreid lesprogramma en met een spectaculaire finale als sluitstuk daagden wij leerlingen uit het po en vo en studenten uit het mbo uit om ideeën te pitchen, die bijdragen aan een duurzame wereld voor iedereen.

Editie 2023 - 2024

goIT STEAM Cup Challenge

Deze editie stond het ontwikkelen van een app voor 1 van de 17 duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s) van de VN centraal. Een ‘App for good’! Aan de hand van een uitgebreid lesprogramma en met een spectaculaire finale als sluitstuk daagden wij leerlingen uit het po en vo en studenten uit het mbo uit om ideeën te pitchen, die bijdragen aan een duurzame wereld voor iedereen.


Wat is de goIT STEAM Cup Challenge?

De goIT STEAM Cup Challenge is een geweldige en spannende wedstrijd die leerlingen uit het primair – en voortgezet onderwijs en studenten uit het mbo de kans biedt om in het kader van de ontwikkeling van 21e eeuwse vaardigheden op een toegankelijke manier kennis te maken met STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics).

Duurzame Ontwikkelingsdoelen

Tijdens de editie van 2023-2024 stonden de Duurzame Ontwikkelingsdoelen centraal. Ze zijn wereldwijd bekend als de Sustainable Development Goals (SDG’s). In 2015 hebben alle 193 landen die lid zijn van de Verenigde Naties (VN) de doelen aangenomen. Met deze doelen willen zij in 2030 een duurzame wereld voor iedereen bereiken, waarin niemand wordt buitengesloten. De doelen gelden voor alle landen en voor alle mensen. De 17 SDG’s zijn:

Voorbereiding

Tijdens een inspirerende docententraining van slechts een halve dag werden docenten klaargestoomd om het goIT lesprogramma zelf in hun klaslokalen te verzorgen. Het goIT lesprogramma omvat 6 modules en beslaat in totaal 12 lesuren.

Wat omvat het lespakket?

  • Module 1: Overbrugging van de kloof in STEAM-vaardigheden en informatica
  • Module 2: Verkenning van Design Thinking
  • Module 3: Identificatie van het probleem
  • Module 4: Duik in UI/UX, Wireframing en Storyboarding
  • Module 5: Bouw je eigen prototype
  • Module 6: Laat je product schitteren tijdens de presentatie

Het eindresultaat: App for good

Het eindresultaat mocht een app zijn, maar echt programmeren hoefde niet. Het ging vooral om het proces, ontwerp, teamwork en presentatie.

Mede mogelijk gemaakt door

De goIT STEAM Cup Challenge is een initiatief van Breens Network in samenwerking met IT-Randsteden. Verder werd het mede mogelijk gemaakt door Tata Consultancy Services (TCS). Met hun goIT programma willen zij leerlingen en studenten kennis laten maken met het ontwerpen van oplossingen die de kracht van technologie gebruiken voor innovatie en maatschappelijk welzijn. Het beste van alles is dat dit programma volledig gratis is voor alle deelnemers.

Praktische details

  • Gratis docententraining van een halve dag in oktober/december
  • Een kant-en-klaar leerplan van 12 uur
  • 1 maart 2024 als deadline voor inzending
  • Inzending vereist een presentatievideo van 5 minuten
  • De finale op 19 april 2024
  • De winnaar ontving de kans om een dag als VIP-gast in Amsterdam door te brengen

Contact

Ben je enthousiast geworden en wil je meer weten over de goIT STEAM Cup Challenge? Neem dan contact op met Sandra Fiege.