Google search engine

Content coördinator Niels Middelburg neemt je mee in de goIT STEAM Cup Challenge 2023-2024, georganiseerd door Breens Network en IT Randsteden bij het Instituut voor Beeld & Geluid in Hilversum. Krijg een impressie van de aanstekelijke energie van de leerlingen en hun ideeën voor een betere wereld.

Dit was de goIT STEAM Cup Challenge Finale 2023-2024

Content coördinator Niels Middelburg neemt je mee in de goIT STEAM Cup Challenge 2023-2024, georganiseerd door Breens Network en IT Randsteden bij het Instituut voor Beeld & Geluid in Hilversum. Krijg een impressie van de aanstekelijke energie van de leerlingen en hun ideeën voor een betere wereld.


Stap in de wereld van innovatie en duurzaamheid met de STEAM Cup Challenge Finale aftermovie, gepresenteerd door onze content coördinator Niels Middelburg. Op 19 april kwamen de 10 finalisten samen bij het Instituut voor Beeld & Geluid in Hilversum voor een spectaculaire finale. Hier presenteerden zij live aan een jury hun app die aansluit op één van de 17 duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN.

Beeldverslag goIT STEAM Cup Challenge Finale 2023-2024

Ontdek hoe leerlingen van het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en studenten van het mbo hun ideeën presenteerden en laat je inspireren door de innovatieve oplossingen die bijdragen aan een betere wereld en duurzame toekomst voor iedereen.

Winnaars

Er werden drie bekers uitgedeeld. De grootste voor de algemene winnaar en daarnaast nog twee kleinere bekers voor de Beste Presentatie en het Meest Creatieve Idee.

Algemeen: Veilig op School

Het team ‘Veilig op School’ (YOUSOS) van de Herman Faukeliusschool is de algemene winnaar, bestaande uit Joar, Bart, Jorens, Micha, Floris en Femke. Deze leerlingen van de basisschool namen de grootste prijs mee terug naar Walcheren voor hun slimme anti-pest app. Hun app biedt een oplossing voor pesten door kinderen in staat te stellen deze te gebruiken wanneer ze gepest worden, zich onveilig voelen of simpelweg willen controleren of ze gepest worden. Met de app kunnen gebruikers een test doen om te zien of ze daadwerkelijk gepest worden, en ze vinden informatie over zowel online als fysiek pestgedrag. Bovendien biedt de app tips in de vorm van filmpjes over hoe te handelen als men gepest wordt, en biedt het de mogelijkheid om met iemand te chatten om hun verhaal te delen.

Beste Presentatie: Mode for Everybody

De prijs voor beste presentatie ging naar het team ‘Mode for Everybody’ van Xplore Agora Amsterdam met hun app ‘Switch it up’. Deze app maakt het mogelijk voor gebruikers om via een gebruiksvriendelijke interface kleding te kopen en verkopen, met als doel een circulaire economie voor kleding te stimuleren met oog op duurzaamheid. Daarnaast zorgt de app ervoor dat gebruikers bewuster omgaan met kleding en kledingverspilling, met als uiteindelijk doel het tegengaan van fast fashion.

Meest Creatief: Caprisun

De ‘Groene Tuin App’ van team ‘Caprisun’ van het Walburg College won de prijs voor de meest creatieve app. Ze werden bekroond omdat hun app een belangrijk probleem aanpakt: de bestrating van tuinen, wat leidt tot het verdwijnen van groen in woonwijken en daarmee ook van biodiversiteit. Met hun app hopen de leerlingen het groen terug te brengen en de biodiversiteit te vergroten.

Prijs voor de overall winnaars

De overall winnaars krijgen nu de kans om hun idee werkelijkheid te maken door het te laten produceren. Daarnaast worden ze binnenkort een dag lang VIP-gasten bij TCS in Amsterdam, waar ze onder andere het Innovation Lab mogen bezoeken.

Meer weten over de STEAM Cup Challenge of deze editie? Lees ons persbericht.